Kisah Benar - Aku Bomoh - Part 2



Okay. aku ni jenis suka menulis tapi ada masa2 jugak lah. hahha. kadang2 malas kadang2 rajin. so, kalau xde update tu nnti2 ada la tu.
okay ni part aku balik dari rumah ustaz tu. bila dah settle semua, aku pun dah cool sikit, ayah bawak balik rumah. petang tu baru smpai rumah. dari tengah hari meracau2 petang tu baru settle.
korang bole bayangkn bertapa penat nya. berpeluh-peluh lagi. so sampai je rumah, ayah call warden ckp aku xleh balik sekolah lagi. tapi yang pelik tu, bila dengar je pasal sekolah, mula la nk start memacam.
tapi petang tu aku mcm okay sikit. kecuali time maghrib. aku ingtkan dengan ustaz tu dah settle, rupe nya belum lagi. Dekat rumah aku tu ada la seorang bomoh la boleh dikatakan, tapi aku suka dia sbb dia mmg gunakan quran untuk berubat
tpi last2 bomoh ni jadi guru aku. tu nnti dah nk smpai hujung2 dah tu.. nnti aku cerita pasal tu.
okay.. masa petang dekat nk maghrib tu, ayah aku pegi la berjalan dekat rumah bomoh ni, aku bahasakan ayahsin la senang, so, dia pegi dia cerita la benda jadi dekat aku tngh hari tadi.
dekat mghrib tu dia ckp ngn ayah, dia nk datang melawat. tapi yang tersangat lah pelik, lepas maghrib tu, aku dah rasa mcm tak sedap badan, rasa mcm tngh hari tadi. pelik gila. rasa xleh nk duduk, xleh nk smayang, nak amek wuduk pun rasa berat gila
, aku ingtkn effect penat tadi tak hilang lagi, rupa nya ada ayahsin tu dtg melawat. punya la kuat aura dia. aku bole rasa smpai badan sejuk2, peluh. saat dia kasi salam nk masuk rumah, aku dah start tak leh control dah emosi. aku nangis aku gelak, aku menjerit2.
bayangkan time tu tengah maghrib. dengan aku x solat lagi la apa la. tpi yang aku heran, kenapa aku masih sedar walaupun aku kene rasuk. mak ayah cepat2 keluar bilik, adik beradik aku y lain semua duk dalam bilik tak berani nk kluar. aku anak ke2 dalam family tapi aku paling besar/tinggi.haha
seingat aku lah, sekejap je meraung tu.. ayahsin cepat2 masuk rumah pastu dia duduk depan aku. entah.. aku kenal dia tapi aku xleh nk kawal lagi perasaan tu.. mulut pun mcm kene kunci. bila dah senyap meraung, aku mendengus pulak. bunyi lembu lepas kene sembelih korban. dari situ la ayah pegang tangn aku, pastu ayahsin baca doa/surah2 dan dia buat bentuk Allah dekat dahi aku. punya la panas time tu xleh nk desribe dah. ayh pegang tangn aku pun mcm nk terlepas dah. lama jugak la begelut ngn ayah n ayahsin tu. bayangkan betapa penatnya aku hari tu. 2 kali kene kacau dalam masa sehari.
mungkin disebabkan penat aku tertido kot.. bila tersedar, aku perasan ayahsin ada lagi dekat rumah tngh borak2 ngn mak ayah. time tu isteri dia and 2-3 org kampung ada dekat rumah aku lagi. rumah kampung kan dekat2 so bila aku meraung tu semua diorg dengar la gamaknya. tu yang datang tengok kot2 ada pape kan.
lepas aku sedar tu, ayahsin tanya la soalan mcm ustaz tadi tnya. penat nk menjawab balik. seb baik ayah y tolong jadi juru cakap. hahaha. ayahsin ckp benda ni kuat and dah lama ada area rumah aku.aku mcm pelik la sebelum ni xde pape pun. bila lepas aku kene tu, semua benda pecah.
ayahsin pesan suruh qada balik maghrib yang tertinggal tu and just prepare benda ni akan jadi balik.
pesanan ayahsin tu memang jadi balik. ktorg adik beradik masing2 tido sorang2 dalam bilik masing2. time tu lak rumah baru siap renovate. malam tu aku tersedar tngh malam, aku sedar2 tu mcm badan dah kene hempap. tpi aku ni dlu jenis yang berani, dan tak penah percaya dengan benda2 mcm ni. itu silap aku sebenarnya bila aku dah baca2 tu dah ringan sikit, aku bukak mata. ya allah benda tu betul2 atas almari bilik aku. mula2 aku nmpk tu aku mcm gosok2 la mata nk tau betul ke tak. benda tu merenung tajam dekat aku. entah bila tah aku bole nmpk benda2 mcm ni. aku apa lagi melompat la bangun dari katil. terduduk dekat penjuru bilik. byangkan hari tu berapa bnyk benda
tak logik jadi dekat aku. bila tngh2 duduk tu sambil istigfar, mata aku ternampak pulak ada benda bawah katil. time tu dah xleh tahan dah, aku meraung, menangis. mak ayah bangun dan masuk bilik aku. jarak antara bilik aku ngn bilik ayah jauh gak la.. sbb bilik aku paling belakang, bilik ayah depan2 rumah, bilik ayah-ruang tamu-dapur-bilik aku.
Tapi yang menariknya, masa aku ngis tu aku mcm bole control lagi,bukan macam 2 kes tadi petang. ayah dtg and mengucap panjang bila nmpk aku dkt atas lantai tu. mak pun biasa la mak-mak kan bila dah tngk anak mcm tu dia pun ngs la. ayah bawak keluar bilik then duk dekat ruang tamu. since hari tu, aku xbole masuk bilik. seminggu gak rasanya. org ckp semangat dah lemah bila ternmpak benda2 mcm ni. tdo dekat luar ngn mak ayah, mandi pun dekat luar. baju semua mak y bawak keluar dari bilik.
time tu bilik aku warna kuning. mmg sebelum ni ayah cat kuning. tp ada cerita jugak pasal colour kuning ni.
aku bole ingt benda ni dengan jelas n time kene tu aku sedar sebab benda ni laa merubah hidup aku. lepas hari aku kene tu, mlm2 nk tdo ayah mesti bukak org mengaji, lepas mghrib ktorg mengaji. tpi aku rasa ada benda berubah dalam diri aku lepas aku ternampak benda2 tu semua.
bila aku solat je mcm ada org duk peratikan. masa mandi pun aku kene bukak mata biar lah masuk sabun sekalipun. bila aku pejam mata aku nmpk benda2 yang tak sepatutnya aku nmpk. takut tu xyah cite la. even nk tdo pun kene ada mak ayh sebelah bru bole tdo. bayangkan time tu lagi berapa bulan aku nk SPM. first time aku kene tu aku rasa cuti CNY 2008. smpai aku diploma benda ni tak penah habis kacau fmly aku.
insyallh aku ceritakn semua. tak penah ada org tahu cerita ni sedetails ni except family aku. tah kenapa aku nk berkongsi cerita ni.. moga2 jadi teladan untuk kita semuaa.
bersambung.....part 3