Kisah Benar- Aku Bomoh - Part 4


salam aku dalam bahasa indonesia. fuhh. aku dalam badan aku time tu tercenggang. satu perkataan je. bagi salam je.. tpi tu dah buat aku terkejut.
bayangkan mcm aku rasa badan aku di control. smpai sekarang aku bole terngia-ngia lagi dengar bhasa indonesia tu.. dengan suara kasar, tergagap2 macam orang tua, mulut terkumat kamit,
aku pun 'nama aku panglima, dari jauh.' ya allahh.. sape pulak ni.. siap bagi nama bagai. 'aku tengok anak ini dan keluarganya dalam masalah' lebih kurang mcm tu la dia tnya. tak tahu aku nk respond apa. nk ckp nk meraung semua tak bole,
ayahsin pun strt bercakap, datang jugak akhirnya kau. dia tnya asal usul panglima tu dari mana, kenapa dengan mcm ni duduk baru bole dia bole datang. dia pun ceritalah, dia datang untuk tolong fmly aku,mata aku terpejam sebab dia buta, dan umur dia dah lebih kurang 120 tahun. dekat sana org panggil dia panglima buta si penuggu gua. wallhualam la betul ke tak cerita dia ni. tpi panglima ada dengan aku selama 2-3 tahun lebih.
time tu dia sempat pesan semua ni ujian Allah dah jangan sesekali berputus asa dengan Allah. dia ckp tak bole tolong aku, hnya Allah y bole tolong fmly aku. dia hnya la perantaraan. bagi aku ( yang tengah duk dalam badan sendiri ni) panglima tu sangat la merendah diri dan takde la benda2 aku rasa menyimpang dari Islam yang di sampaikan. dia sampai kan ayat demi ayat yang kalau aku sendri, mustahil aku nk ingt ayat2 quran tu. ( jahil lagi la time tu ). yang peliknya, mak ayah y sakit tadi dah kurang sikit sakit tu.. tmbh2 mak. masa tu panglima/aku panggil mak then pegang kepala dia and bacakan ayat quran. mak ckp kepala dia dah rasa ringan,
ayah pulak panglima/aku urutkan tmpt kene tu. alhmldh la hari tu ayah dah okay.Walaupun aku mata tengah tertutup,
aku rasa aku mcm bole nmpk bukan alam kita. mungkin alam lain kot. aku bole nmpk bnda yang ada dkt rumah aku, yang bertenggek dekat badan ayah, mungkin pinjaman tuhan untuk panglima kot. then panglima menumpang badan aku untuk tolong orang.
mungkin sesetengah orang rasa benda ni syirik, tapi lepas pada hari tu, bnyk jugak la aku dan ayah consult ustaz pasal panglima tu. ramai yang cakap badan aku tak mampu nk tampung lagi, kene tunggu umur aku tua sikit kot. ( baca part 3 ). apa yang diorg ckap tu tersangat la betul. setiap kali panglima datang,
badan aku letih tersangat2 letih. tak tahu kenapa. dlu dekat rumah, air 100+ mesti penuh peti nk recovery energy aku. mereka ada explain bab2 khadam ni. ada yang baik ada yang jahat, yang baik tu pulak tak semuanya baik. ada yang menyamar baik sbb nk berdamping. aku pun redha je la time tu harapan aku pada yang menumpang ni tak
menyempangkan akidah aku.
lepas dri first time panglima tu datang, mak ngn ayah dah beransur okay dari jin yang kacau aku tanak bagi aku g sekolah. tpi nasib aku tak baik, dah brpe lama aku cuti sebab tak aku sndiri, keadaan mak ayah tak mengizinkan, ayah trnfsr sekolah aku dari asrama pegi sekolah biasa dekat rumah.
sebabak cerita aku habis di mrsm dan kedatangan panglima tu. lepas dari ayah tukarkan aku sekolah ke sekolah kampung, aman la sikit rumah. mak pun dah mcm okay sikit. dah xde pendiam sngt.. ddah bole masak,masa time kene tu, ktorg asek bungkus dekat luar sbb keadaan mak tak mengizinkan.
lepas je aku pindah sekolah, aku jadi normal balik.. untuk 2-3 minggu rsanya. atau sebulan mcm tu la. tapi tak lama. aku ingt lagi time tu hari exam pertengahan tahun, exam hari ke 3 or 4, nk g sekolah pagi tu, aku nmpk ada benda dalam kereta ayah. oh. aku pegi sekolah selalu tumpang ayah.
bila nmpk benda tu mula lah aku jadi mengigil balik.tapi kali ni tak kene rasuk mcm 2 kali sebelum ni la. aku ckp ngn ayah, ada benda ikut dia dari smlm. dengan tiba2 mak mejerit dekat dapur. lagi sekali mak kene. tp ni dah cerita lain dah. bukan cerita org kacau aku dah. ni cerita org kacau mak ayah aku lak.
bila mak kene rasuk tu, adik2 yang lain smua dah berlari masuk bilik. bayangkan bila dah kene tu mak terduduk atas lantai tu. ya allah.. sedih betul la.. ingtkan dah habis dah cerita2 hantu ni. rupenya ni baru start cerita yang sebenar.
ayah call ayahsin, tp ayahsin dekat kl. dah xde org bole tolong dah. yang peliknya, bila aku dtg dekat mak, dia mula la mengelupur. tah mana aku dpt kekuatan, aku tarik tngn mak, pastu aku baca2. smpai skrg aku tak tahu doa apa yang aku bca. benda tu akan keluar spontan bila aku dah jadi mcm tu.
meraung2 mak, pagi2 org nk g kije la org nk g sekolah la dengr mak meraung lak. duk sekejap ada la datang makcik sorang dua tngk apa yang jadi. mak pun time tu agaknya dah penat melawan kot. dah terduduk. aku pun pelik la dengn diri sndiri. mana aku dpt bnda tu, mcm mana aku tahu nk baca apa, yang pelik lagi tu, benda tu bole lari lepas aku baca2 tu.
bila mak dah okay, ayah suruh aku seru panglima datang tengok kenapa benda ni jadi. kali ni aku mintak sejadah, dan terus aku solat sunat. aku pun smpai skrg tak faham lagi kenapa dan mengapa. macam mana aku tahu bacaan tu semua,
bila habis solat. badan aku ringan je rasaaa. mcm perasaan yang mula2 tu. sekejap je. tak lama pun, dalam seminit dua, aku rasa diri aku dah start menjauh dari badan aku.tpi still dalam badan. aku rasakan panglima ni dah masuk dalam badan aku.
bila habis salam, ayah tnya panglima/aku, apa lagi y tak settle. panglima ckap, ada orang suka ayah aku dan nk ceraikan mak ayah aku. fuhhhh.. ni la starting cerita aku. cerita mcm mana org bomohkan ayah aku, smpai mak xleh tngk muka ayah.. ada je benda nk digaduhkan.. smpai rumah panas. smpai ada gambar perempuan/paku/jarum dalam telur..

Bersambung..Part 5