CERITA SERAM AUDIO : BAU-BAUAN WANGIAN MISTERI




CERITA SERAM AUDIO : 
BAU-BAUAN MISTERI



CERITA-CERITA YANG BERKAITAN

Baru baru ni sehari sebelum Hari Raya Haji, aku terbau daun  pandan wangi dalam rumah aku, dikawasan dining dan pintu luar rumah aku waktu senja, lebih kurang dlm pukul 7 mlm. Aku ulang alik ketempat yg sama, dan bau tu memang agak kuatlah. Aku buat dek je, terus pergi tutup langsir kat living room, kat situ pun ada gak bau pandan.

Tak pulak aku rasa takut atau bulu roma meremang ke........aku pasang kaset alquran kat main bedroom, lepas tu aku investigate kat bilik mana ada bau daun pandan ni......habis aku round satu rumah, tapi tak de lak bau tu. Aku balik ke dining pun bau tu dah hilang. Lepas tu aku pasang cd alquran kat Tv....(FYI  aku tinggal sorang2).

Kakak aku pun mengalami bau wangi gak kat rumah dia pada hari yg sama tapi waktu berlainan. Dia satu keluarga terbau bau wangi bunga (aku dah lupa nama bunganya) pada kira2 jam 11 mlm. Anak dia sedap je tanya...."bau bunga apa yg wangi ni?".... mak nya dah senget2 mulut kat dia, marah kat dia sbb bertanya. Yg heranya masing2 tak pulak rasa takut, dan tak de lak bulu roma tu meremang...............tak sangka lak kami sama2 bau wangi kat rumah masing2 ...sorang kt Sban , sorang lagi kat KL tapi pada hari yg sama...........


MANUSIA TANPA MUKA

Pagi itu. aku bergegas mandi. seronok rasanya hati.sebab dapat masuk hutan lagi. horrayy! mana tak seronok
sebab equipment barang2 camping dah di beli. habis duit PTPTN aku. khemah. kasut Teva. tali.clip dan berbagai2 lagi aku beli
padahal. ada je fakulti provide. tapi nak pakai barang sendiri. hahaha

jam 6am. aku dah tercengat di Fakulti dengan kawan2 yang lain.
kami sekelas akan ke ENDAU ROMPIN.
hutan tebal. dan penuh misteri.
dari mulut orang. aku hampir2 taknak pergi. bila aku di momok dengan cerita hantu.
tetapi. di sebabkan aku sendiri penah terkena hal2 mistik ( rujuk Misteri Penamppakan TOKONG) aku rasa berani

tiba di sempadan Jhor Pahang kira2 jam 2petang. lewat sedikit. sebab berenti makan. berak la. dan solat.tiba di pintu pengawal Polis Hutan,kami di beri taklimat. seperti biasa. hampir 1 jam.kebetulan kami masuk semasa musim kemarau. jadi cuaca agak panas. tapi kami bersiap juga dengan kelengkapan ketika hujan.
kadang2 cuaca bukan boleh di ramal. ini kuasa TUHAN.

kami masuk ke dalam hutan kira2 jam 4pm. di bawah seliaan Perhilitan dan Renjer Hutan sendiri.selepas di tunjuukan tapak camping. hampir 45min brjalan baru jumpa. memang tebal.
kami setup2. kira2 550pm. baru selesai. siap 20 khemah di pasang
dan aku memang beli 6 men tent,haha besar sedikit. sebab aku tinggi. hehe dan aku ada bawak air mattress. nak puas tidor!

malam itu masing2 penat. aktiviti masak ada.tapi malam itu aku hanya makan nestum dan masuk tidur.malam itu sunyi. hanya bunyi cengekerik dan bunyi2 haiwan kecil sahaja berbunyi...

pagi itu. jam 6am. kami solat subuh berjemaah. dan lecturer aku. aku namakan En Fizo.( EF )
EF arahkan aku dan Mail ( nama tipu) untuk cari kayu api dan buahan2 yang boleh di makan
memang dah di ajar untuk survival dalam hutan. dan kata EF . kawasan ini da pisang hutan.
wahh. lama sudah tak makan pisang hutan!

berbekalkan lampu torchlite dan headlamp. kami berjalan .perlahan2. sambil aku memegang parang sehasta panjangnya.perlahan2. dan aku dengan selamba memakai bot Doc Marten dalam hutan. berat. tapi macam secure.padahal aku ada boot untuk camping. tapi rasa seolah2 skinhead pula.hahah

kira2 20min. kami berjalan. kami dan nampak langit membiru. matahari nak keluar. dan kedudukan kami sedikit di atas bukit.kira2 jam 650am. baru la kami berjumpa apa yang nak di cari.Mail terus roger EF guna walkie. mengatakan kami dan jumpa pisang hutan dan kami inform EF tentang koordinat kami.memang kami buat macam tu setiap 20min. untuk keselamatan. kami akan tagging bearing dan koodinat.

sebelum kami mengambil pisang hutan. Mail . seorang yang agak alim dan selelau jadi imam dekat kolej.membaca doa. mohon di tolak segala bala kalau2 ada yang marah kami ambil barang hutan dan sebelum aku mecantas pisang itu. aku membaca Assalamualaikum Ya Nabi Sulaiman.kata ustaz. jin2 sangat takut dengar nama Nabi Sulaiman.

dapat la hampir setandan pisang hutan. boleh la di salai.
kira jam 720am. langit dah cerah. kami bergerak pulang. sambil aku menjinjit pisang yang di letak dalam guni.
dan mail lead di depan aku.
tiba tiba.terdengar bunyi suara wanita ketawa.ketawa kecil.
terus langkah aku terhenti! dan mael segera berpaling ke arah aku sambil letak jari telunjuk di mulut!
tanda diam!

aku terus diam. terus aku genggam parang aku.dan mael pun bergitu...
dan tiba tiba. kira2 30meter dari kami..

kelihatan 3 orang kelibat wanita berkurung putih dan bertutup kepala seakan2 kain batik berwarna kuning2.
berjalan di celah2 pokok besar.

aku dan mail terus merendahkan badan! aku terus berpeluh. rasa cuak.
dan aku tau! itu bukan nya manusia.
mana mungkin ada manusia begitu di tengah hutan!
berbaju kurung!
serba putih!

sedang kami memerhatikan mereka.
mereka beetiga. berhenti. dan tidak semena mena.
mereka bertiga memandang kami
dan terkejut!!

ada rambut. tapi muka kosong!!
sejurus mereka melihat kami.

kedengaran di sisi telinga kami. bunyi orang memberi salam,
entah datang dari mana.

( muka kosong tu sebijik cam cite bunian afdlin shaauki tu geng!!)

terus mael bangun dan berjalan laju . ikut jalan lain!
dan aku follow belakang!
kami terpaksa re route jalan lain.
sebab jalan itu ada mereka. rasa tak berani pula nak langgar. sebab dorg tercongok je dekat situ.,sempat aku tengok mereka. mereka hanya berjalan.seperti terapung...dan di sekiling mereak sepertu ada kabus2...
pelik.

balik di base camp. aku bercerita dengan EF.
dia agak otai dalam kes2 macam ni..
sepatah sahaja dari mulut EF

"bunian."
sambung EF " untung la korg dpt jumpa anak dara buniaan pagi2 cmni" katanya sambil ketawa.

aku terdiam. dan mael menggaru2 kepala.
itu baru hari kedua kami di sini........
seperti pengalaman lepas.

"sekali dah nampak. mesti dia nak bagi nampak lagi!"


BERHUBUNG DENGAN HANTU

Saya nak share satu cerita yang dah 20 tahun saya pendamkan. Cerita saya ni pernah disiarkan dalam Majalah Mastika tahun 2009 dan dapat banyak feedback dari pembaca. So, sekarang zaman dah serba canggih with the world infos only on the tip of your fingers, so I have the urge to share my scary and weird story with you...terpulang kepada para pembaca semua sama ada nak percaya atau tidak cerita saya...saya sendiri tak percaya benda2 ni jadi pada saya...tapi kita kene ingat kerana syaitan tu wujud untuk menyesatkan umat manusia dalam pelbagai cara...

OK. Cerita bermula pada tahun 1994. Masa tu saya berada di Form 5 dan bersekolah di Sekolah Menengah Raja Chulan, Ipoh. Biasa la bila nak dekat SPM, waktu rehat saya dihabiskan dengan membuat ulangkaji di library dengan 4 orang BFF saya.

Tapi ntah camana hari tu salah sorang kawan saya bawak sekeping kertas lukisan dan sekeping suit syiling 50sen. Kertas lukisan tu pulak ada tulis abjad A sampai Z. Pastu ada tulis “YES” and “NO”. Then di tengah2 ada tulis “HOME”.

Kawan saya cakap kalau kat oversea, orang2 kat sana panggil OUIJA BOARD... medium utk berkomunikasi dengan roh or so they said... kat sana diorang guna kayu ukir tapi kawan saya ni nak cut budget dia guna kertas lukisan and syiling 50sen.

So, kawan saya cakap asyik study je so apa kata kita buat benda lain dari yang lain... kira di luar normal kita sebagai students? well, in that case, we felt paranormal already...hahaha!!!

So, back to the story. Kawan saya ni ajar saya camana nak main. Kami letak jari atas coin tu tapi punya la slow coin tu bergerak... kawan saya cakap kalau nak coin ni gerak laju, kene letak darah. Especially darah perempuan yang tengah period. Kebetulan pulak ada 3 orang di kalangan kami yang period and I was one of them... tapi seorangpun tak berani nak letak darah...

Keesokan hari, kami main lagi. Kali ni saya beranikan diri menitikkan darah dari jari hantu saya ke atas coin tersebut. Apa lagi, bukan main laju lagi coin tu bergerak.

Kawan2 saya mula bertanya soalan. Soalan2 yang ditanya...

“Awak ni Melayu ke Mat Salleh?”... coin tu bergerak dan mengeja M.E.L.A.Y.U.

“ Awak ni lelaki ke perempuan?”... L.E.L.A.K.I.

“ Awak asal mana?”... .U.T.A.R.A...(maknanya sama ada dari Kedah, Perlis, Penang atau Perak).

“Awak dulu kerja apa masa hidup?” ... A.Q.U.A... (maknanya kerja yang ada berkaitan dengan air).

“Awak mati camana?”... D.R.U.G.S...(pandai pulak spelled dalam English).

Pastu bunyi loceng, saya dan kawan2 saya terus masuk kelas. Saya tak sempat nak suruh ‘benda’ tu balik terus angkat je kertas lukisan tu. Saya bagi balik kat kawan saya and dia terus buang macam tu jer kertas tu dalam tong sampah.

So, lepas tu saya tak main dah. Lepas SPM masing2 bawak haluan diri masing2. Kawan2 saya ada yang pergi ke oversea untuk further studies. Ada yang sambung di U tempatan sahaja dan saya sendiri further studies di Maktab Perguruan Perempuan Melayu Melaka mengambil course TESL(Teaching English As A Second Language).

Masa kat maktab, maktab pulak semua perempuan memang boring giler la...hahaha...so, saya mula melanggan 1 majalah English ni, malajah Galaxie. Dalam majalah tu ada ruangan berkenalan. Masa tu tahun 1997 mana ada FB, IG semua. Sesiapa yang pakai handsetpun hnya golongan kaya2 je. So, kalau nak cari kenalan dengan cara ni je la...main utus2 surat...so, sayapun masuk ruangan tu untuk cari kenalan...

Saya dapat banyak surat untuk berkenalan dengan saya tapi dalam banyak2 surat yang saya terima, saya tertarik dengan sekeping surat yang dikarang oleh seorang lelaki namanya Roslan dari Kuala Nerang, Kedah dan bekerja sebagai penternak ikan air tawar.

Bahasanya berbunga2...macam sasterawan bahasa yang dia guna. Memang penuh puitis. Tapi yang paling pelik dan yang paling ganjil pada Roslan ni, dia menulis guna berus lukisan yang kecik tu dan tulis dia atas kain kanvas yang buat lukisan tu. Pastu tulisan dia pulak macam tulisan khat.

Setelah berbulan2 dok berutus surat, saya ajak berjumpa tapi macam2 alasan dia bagi. Sibuk la, kursus la, apa la. Dalam masa yang sama saya akui saya dah jatuh cinta dengan dia dan saya nak jadikan dia suami saya. Tapi dia cakap dia belum bersedia untuk jumpa saya. Saya cakap takpelah. Saya akan tunggu sampai hujung tahun.

Bila hujung tahun saya balik kampung saya di Ipoh sebab dah cuti sekolah. Pelajar maktab perguruan kalau cuti sekolah kami juga akan cuti.

Dalam cuti sekolah tu saya bagi nombor telefon rumah saya pada Roslan. Sebelum ni saya yang asyik call dia sebab masa kat maktab dulu mana ada pakai handset lagi. So, setiap malam Roslan akan call saya. Saya cakap kalau nak call pukul 10 malam ke atas sebab masa tu makbapak saya dah tidur.

So, bergayut la saya tiap2 malam dengan Roslan sampai pukul 3 pagi baru stop. Tapi saya masih tak puashati dia taknak jumpa saya. Saya mula merajuk and dia cakap dia janji akan jumpa saya sebelum bukak sekolah.

So, saya continue bergayut dengan dia. Ntah camana, bapak saya perasan saya dok bergayut malam2. Bapak saya tanya serius ke saya dengan lelaki ni? Saya cakap saya serius, cuma lelaki ni tak tau camana.

Last2 bapak saya call si Roslan ni and bapak saya basuh dia cakap kalau nakkan saya, jangan main2 dengan saya tapi buat cara elok. Bawak makbapak datang rumah dan risik elok2 ikut adat. So, Roslan cakap dengan bapak saya, dia janji akan call bapak saya untuk set up bila nak mari.

Masa tu hati sayapun berbunga2 riang sebab tak lama lagi saya akan jumpa jugak si Roslan ni. Lagi happy bila tak lama lagi saya akan kahwin dengan dia. Memang saya tak sabar2 nak jumpa dia.

Malam yang dijanjikan pun tiba. Roslan bagitau bapak saya yang dia akan call dalam pukul 10 malam tapi sampai ke pukul 11 malam Roslan tak call2 saya. Bapak saya pulak dah terlentok2 tertido atas sofa. Sampai le ke pukul 3 pagi Roslan tak call2. Saya cuba call dia, tapi tak berangkat. Saya betul2 kecewa dengan sikap dia. Bapak saya pulak cakap kalau macam ni perangainya maybe dia nak main2 je.

So, esoknya selama 3 malam berturut2 dia tak call saya langsung. Saya call diapun tak dapat. Saya menangis setiap hari sebab rindu kat sangat2 kat dia.

Bapak saya tak tahan tengok penderitaan saya, bapak saya bawak saya pergi ke rumah Roslan di Kuala Nerang, Kedah berdasarkan alamat yang tertera di surat2 dia sebelum ni.

Sesampai je kami ke sana, saya cari alamat rumah nombor 57. Tapi tak jumpa. Kami jumpa hanya rumah bernombor 55. Rumah kampung yang jaraknya lebih kurang 100 kaki dari rumah ke rumah.

Bapak saya bertanya seorang makcik yang duduk di rumah bernombor 55 tu dan bagitau tujuan kami datang. Makcik tu terkejut sangat2 dengan cerita saya. Makcik tu cakap maybe ada orang nak main2 dengan saya sebab makcik tu cakap rumah nombor 57 memang ada tapi kat belakang rumah dia and rumah tu dah tak berpenghuni selama berbelas2 tahun.

Makcik tu cakap dulu ada 1 family duduk kat situ. Tapi semenjak si bapa dalam family tu mati kene bunuh dengan anak sendiri kerana dadah pastu anak dia pulak gantung diri dalam rumah tu, seluruh family dia berpindah ke Kelantan and rumah tu terbiar bersemak-samun sampai sekarang. Saya tanya makcik tu anak yang bunuh bapak dia tu nama apa? Makcik tu cakap dia tak tau sebab makcik ni tak bercampur dengan orang sangat.

Pastu kami balik. Saya rasa macam tak puashati dengan si Roslan ni. Apa yang dia nak sorok dari saya? Saya mulakan siasatan. Maybe alamat rumah yang si Roslan bagi maybe alamat palsu. Nak tau alamat betul, saya kene pergi ke Telekom Malaysia Berhad sebab saya tau nombor phone rumah dia mesti berdaftar atas alamat betul rumah dia.

So, sayapun pergi ke Telekom Malaysia Berhad. Tapi pihak Telekom tak boleh bagi alamat rumah orang sesuka hati tanpa ada kebenaran. Kebenaran tu kiranya macam kes polis ka, boleh la diorang bagi. So, takkan saya nak buat report polis kut. Atas kesalahan apa? Roslan tak cederakan saya. Cuma dia tipu saya saja. Tapi dia tak tipu duit saya. So, saya lupakan saja hasrat saya tu.

So, beberapa malam selepas tu dia tak call saya. Punya la saya rindu gila2 dengan dia. Cinta punya pasal saya tak kisah kalau dia tipu saya sekalipun. At least call la saya. Ni tak...senyap terus. Tapi saya masih mengharapkan diri dia and cinta dia. Dalam masa yang sama saya masih lagi call dia setiap masa dan as usual, tak berangkat.

Untuk hilangkan rasa frust menonggeng saya, saya keluar ke Ipoh jalan sorang2. Tengok wayang sorang, shopping sorang2. Tak lama lepas tu, kawan sekolah saya dulu yang main spirits tu dengan saya sedang bercuti semester dar Florida State University balik ke Malaysia. Saya kuar dengan dia jalan2 sambil nak lupakan frust menonggeng saya ni.

Kawan saya ni tanya saya ni dah ada boyfriend ke belum...so, saya cerita pada dia pasal si Roslan ni dari A to Z. Apa lagi, kawan saya ni terkejut dan tiba2 dia recalled something that happened few years back. Dia cakap macam ada kebetulan yang disengajakan antara kisah saya dan Roslan dan spirits saya dan kawan saya main dulu.

Dia cakap dulu spirits tu mengatakan nama dia ROSLAN. Lelaki yang saya kenal ni namanya Roslan juga. Lepas tu spirits tu kata dia asal UTARA. Roslan saya berasal dari Kuala Nerang, Kedah. Lepas tu spirits tu mengatakan yang Roslan ni dulu kerja AQUA(kerja yang berkaitan dengan air)... Roslan saya pulak kerja sebagai penternak ikan air tawar. Terlalu banyak kebetulan...

Lepas tu tiba2 sahaja saya rasa tak sedap badan. Tiba2 je saya rasa tekak saya loya. Saya cakap kat kawan saya, saya nak balik rumah. So, saya balik rumah.

Malam tu tiba2 sahaja saya demam. Maybe saya pikir saya demam rindu pada Roslan. Demam sampai menggigil2 badan. Bapak saya bawak saya ke klinik and ke hospital, still demam saya tak baik2.

Ntah camana 1 malam ni, pukul 12 tengah malam tiba2 telefon rumah saya bordering. Apa lagi, seronok la saya sebab saya tau yang call tu mesti Roslan. Punya la rindu saya pada dia. Masa tu saya demam, saya tak pedulik terus bangun angkat phone rumah.

Tapi yang seramnya bila saya bagi salam dan cakap hello, yang saya dengar hanya bunyi sunyi dah hening di sebelah sana. Lepas tu saya panggil, “Abang?”... setiap kali saya panggil abang, yang saya dengar hanya bunyi hembus nafas... saya cakap kenapa dia tinggalkan saya tanpa khabar berita tapi yang saya dengar hanya bunyi hembus nafas seorang lelaki...

Lepas tu saya diganggu dengan bunyi selama 5 malam berturut2... dalam masa yang sama demam saya masih tak baik2. Mula2 saya OK je dengan bunyi hembus nafas tu tapi malam ke 3 saya dah mula rasa seram sejuk. Rasa lain. Disebabkan rasa takut saya cabut wayar telefon.

Saya ingatkan saya dah cabut wayar telefon tu gangguan dah takdak. Tapi ada lagi bila pukul 12 tengah malam hembusan nafas tu saya dengar di telinga saya pulak. Seolah2 suara hembusan nafas tu ada dalam bilik saya.

Disebabkan rasa takut, saya bagitau bapak saya dan bapak sayapun bawak pergi berubat secara kampung dengan seorang pakcik ni sebab masa tu demam saya makin teruk. Pakcik ni cakap ada benda ikut saya dan berkenan dengan saya. Saya ceritakan dari A to Z camana saya kenal Roslan, main spirits tu semua.

Pakcik tu cakap syaitan ni akan menyesatkan dan mengganggu manusia dalam apa cara sekalipun so sebagai manusia kita mesti ada pendinding dari semua ni. So, pakcik ni cakap sebelum tido, saya kene minum air yang dibekalkan pakcik ni dan pakcik ni cakap selalu ingat Allah dan berzikir sepanjang masa. Pakcik ni pesan lagi apa saja barang Roslan yang diberi pada saya mestilah dibakar. So, segala surat2 Roslan saya bakar.

Tapi sebelum saya bakar surat2 Roslan tu, saya tangkap gambar surat2 tu dulu sebagai bukti benda ni jadi pada saya. Tapi pakcik ni pesan jangan tangkap gambar atau simpan apa sahaja yang ada kene-mengena dengan Roslan sebab takut benda tu taknak tinggalkan saya. So, saya buang Kodak(gulungan filem dalam camera sebab zaman saya dulu mana ada camera guna memory card) dan lepas tu saya baik dari demam.

Nombor telefon rumah sayapun saya dah tukar tapi gangguan still ada. So, bapak saya tamatkan talian telefon rumah dan pakai handset. Masa tu handset dah murah sket dah.

So, terpulang pada pembaca semua untuk menilai cerita saya. Saya tak suruh pembaca percaya cerita saya sebab saya rasa permainan seru roh macam OUIJA BOARD ni bagi saya, ntah la... saya agak skeptic sket tapi bila kene macam ni pada saya, sayapun tak tau nak tafsir camana. Tapi tu
20 tahun punya cerita. Kalau saya masih simpan surat2 Roslan tu dah lama saya share kat sini. Tapi saya terpaksa bakar semua...

I think that’s all from me. I don’t expect you to believe my story, but you have to believe there are spirits and devils roam the earth because they are parts of Allah’s creations...mereka juga makhluk Allah... Wallahualam...