Perkongsian Kisah Misteri : Gangguan Kepada Anak Kecil "Gatal-gatal"



Alia ni anak yg kedua,   jarak dia ngan kakak dia jauh juga dalam 7 tahun. Alia ni lambat berjalan, lambat bercakap. masa adik dia no tiga dah lahir, dia masih lagi tak pandai bercakap walaupun perkataan ummi atau abah. masa dah umur tiga tahun tu baru boleh bercakap. alhamdulillah.

lebih kurang masa dia umur 4 tahun, satu hari tu, dia terkena satu penyakit gatal2 yang teruk giler. macam gegata tu tapi seluruh badan termasuk telinga, mulut dan hidung bengkak. aku tak tau macamana boleh kena. bila bangun pagi, tiba2 habis satu badan dia jadi mcm tu...

mmg panic sangat masa tu. Alia mmg merengek bgtau sakit dan gatal... dan benda ni berlaku lebih dua minggu. bawa pergi hospital, Dr check dan ambil darah hampir 3 kali... tapi tak tahu punca alergi kenapa...


dan husband aku berusahala la cari mcm2 krim, ubat nak sapu kat badan dia. dr yg harga puluh2 sampailah ratus2. tapi tetap tak surut bengkak dia. bila malam meracau2.. nnti aku sambung

Sehinggalah ada jiran aku bgtau takut2 Alia tu bukan alergic atau kena ulat ke apa badan dia. Bila pergi hospital, Dr inject hydrocot tu tp Alia masih tak surut2 gegata dan bengkak dia... Sehinggalah satu petang, aku nampak Alia asyik pandang cermin tingkap bilik tidur kami

Bila malam jadi meracau2 tak tau kenapa. Dia akan start meracau masa husband aku pergi masjid solat maghrib. Kejap2 meracau, kejap2 merengek. Dan dalam dia kena dia minggu lebih tu, ada ketikanya aku nampak macam dia bercakap, gelak2 sorang2. Tapi aku anggap dia budak kecil yang ada imaginasi dia sendiri. Kan  Alia ni lambat bercakap, bila dia lambat bercakap, dia ada satu tabiat menghafal skrip kartun yang dia tengok kat playhouse disney channel tu. Jadi aku ingat tu memang tabiat dia

Sampai la lepas jiran aku cakap, yang ada may be bukan alergic, to benda lain. Makanya, husband aku buat ruqyah dalam rumah tu. Lebih kurang sepanjang dua hari, kami baca sendiri ruqyah tu dan pasang di youtube tanpa henti.

Dalam proses baca ruqyah selama dua hari tu, bengkak dan gegata kat badan saga tu semakin kurang. Sehinggalah pada suatu maghrib,

Sampailah ke hari terakhir Alia bengkak2 tu. Masa tu lepas solat maghrib. Seperti biasa husband aku solat di masjid. Aku duduk di ruang tamu rumah nak baca ayat ruqyah ni. Masa tu Alia naik kereta mainan dia. Tapi masa tu aku perasan dia cakap sorang2. Antara yang aku dapat tangkap dia cakap "jangan la pergi. Jangan la pergi.." dia ulang2 cakap macam tu.

Aku aku terus je baca ayat ruqyah tu sebab rasa tak sedap hati. Aku terus je baca ayat ruqyah tu dan Alia nampak gelisah dan mula pandang ke arah pintu rumah.

Pintu rumah kami ni, kat bahagian atas tu kaca, so boleh nampak kat luar tu.

Dan Alia terus pandang je kat kaca atas pintu rumah kami tu sampailah aku habis baca ruqyah tu.

Habis ja baca ayat ruqyah tu tiba2 ada menangis sambil cakap.
"Ummi, kesian kawan Alia. Dia nak pergi dah."

Aku tanya balik dia "kawan yang mana?"

"Tu, yang kat atas tu". Tangan dia tunjuk ke arah atas pintu rumah aku tu. Aku terus tak pandang, ambik Alia, dukung dia terus masuk bilik.

Berdebar2 weh masa tu.

Dan bangun pagi esok paginya tu...

Bengkak dan gegata kat seluruh badan dia tu semua hilang macam tu je. Aku belek2 seluruh badan dia mmg dah takde gatal2 tu...

So aku pun terfikir, pasal kawan yang dia sebut malam tadi tu...